Selasa, 10 Februari 2009

gambar shah dan kawan

shah bersama kawan sekelas berketurunan arab saudi madinah, waktu ni, kami sedang mendengar taklimat daripada seorang syaikh yang menjaga bahagian haia'h (amal makruf nahi munkar) di bukit uhud. banyak khurafat yang berlaku di bukit uhud ini, antaranya, mencampakkan gigi di makam shuhadak uhud, untuk takarrub. yang mana orang itu sanggup membayar ribuan rial untuk mencabut giginya. ada yang mencampakkan surat, untuk takarrub juga, meminta-minta pada ahli syuhadak uhud hajat mereka, nauzubillahhi min zalik. syirik tu. memintak sesuatu selain dari pada Allah.

Isnin, 9 Februari 2009

album family

babah dan pak ude sedang makan di rumah shah di madinah tingkat 2
mak sedang bersembang dengan babah dan tetamu yang datang berjunjung
awa dan mak baru selesai solat duha di masjid quba'
shah sedang memerhatikan camera yang mengambil gambarnya
inilah kawan-kawan rapat mak sewaktu di makah al-mukarramah
babah sedang tekun mendengar penjelasan tentang peperangan uhud daripada shah di makam shuhada' uhud

kawan-kawan sebilik mak ketika mereka berjunjung ke rumah shah di madinah
pak ude, shah dan babah sedang menziarahi kawasan peperangan uhud di madinah al-munawwarah
babah dan pak ude baru selesai menunaikan solat duha di masjid quba' dan baru lepas beli penutup telinga, agar tidak sejuk ketika terkena tiupan angin
di pintu depan madrasah awa, ketika ini waktu cuti hujung minggu iaitu khamis dan jumaat
awa dan mak sedang sarapan di tepi kereta dawoo lanos tahun 99 beli murah jer sr8000. di hadikah uhud (taman uhud)

babah dan pak ude sedang berposing di bawah pokok kurma di hadikah uhud
mak dan babah pulak nak berposing
salah satu jalan di hadikah uhud yang kami daki
mak dan babah berposing di hadikah uhud bahagian atasnya
mak babah pak ude shah sedang bersantai di hadikah uhud
mak babah dan shah dok di tepi lereng hadikah uhud
babah dan pak ude berposing di atas hadikah uhud
babah dan mak pulak nak berposing
shah mak babah pak ude di hadikah uhud
babah dan pak ude serta mak di ladang unta madinah

mak babah pak ude sedang bersantai di ladang unta belakang bukit uhud madinah
kami di masjid qiblatain madinah
di pintu masuk restoran china madinah al-munawwarah
baru lepas melontar hari ke 12, kami buat nafar awal
di pasar ikan madinah al-munawwarah. terdapat pelbagai jenis ikan di sini, antaranya kembung, pede, cencaru, selar, tongkol dan macam-macam lagi, ada yang tak tahu namanya pun lagi banyak. selain tu udang, sotong, ketam pun ada. harganya taklah mahal sangat, macam kembung, bawal, selar (ikan-ikan yang saya selalu belilah), dalam sr5-7 sekilo, kalau udang dan sotong pulak dalam sr15-17 sekilo, ikan todak pun ada. dan kalau nak makan ikan yang besar-besar dan banyak kena datang awal dan tunggu orang lelong ikan, time ni, nasib-nasiblah kalau tak ada org lawan harga dapatlah murah, kalau tak mahallah jawabannya. tapi kalau mahal-mahal pun taklah sampai tahap mahal macam nak beli di kedai-kedai yg tak buat lelong, sebabnya orang yang beli dari lelongan tu, dia sendirilah yang jual di kedai-kedai itu selepas waktu lelongan. jadi kena lawan harga dengan dialah. erm... begitulah kehidupan di saudi ni, semuanya lelong. macam malaysia zaman p.ramlee lah...
babah dan pak ude di depan masjid nabawi
depan masjid tanaim untuk melakukan umrah wajib bagi babah, pak ude dan shah sebab buat haji ifrad, manakala mak pulak buat haji tamatuk, so dia buat umrah sunatlah.
perjalanan ke hotel abang azian, dari hotel kami. (dari sevilla barakat ke janadiriah hotel yang menempatkan pejabat tabung haji yang terbesar di makkah, sebelum ni di hotel habibah di bukit ajyad) jauhnya lebih kurang 45 minit perjalanan kaki. dalam perjalanan tu kami melaluilah hotel hilton yang mak, babah, abang ghani, kak ros, daniel, mikail, dok time mereka datang umrah dulu, istana raja, maulud nabi saw, masjid kucing dan atas serta dalam lagi daripada seberang masjid kucing tu barulah jumpa dengan hotel mereka. alhamdulillah berjumpalah mak, babah, pak ude dgn orang kampungnya masing-masing.

gambar ini diambil di rumah shah di madinah, waktu mak, babah, mak eton, abah, abang zali, kak nini, datang umrah jun 2008. rumah ni asalnya 10 ribu, tawar punya tawar dapatlah 8ribu setiap tahun, dan tinggallah kami di sini selama 3 tahun, selepas tuan rumah naikkan harga sebanya 12 ribu kami pun pindah tingkat 2, bangunan yang sama. faham-faham sajerlah pindah rumah.
mak eton melunjur sebab kaki dia sakit, semoga Allah menyembuhkan sakit dia, dan yang paling ajaibnya, walaupun dalam keadaan sakit-sakit macam tu, setiap hari time dia duduk di makkah buat umrah sebanyak 5 kali, masyaAllah! masyaAllah!. maha suci Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang yang memberi makhluknya kekuatan untuk melakukan ibadat kepadaNya.

Album Family


bersama isteri tersayang di hadiqah uhud selepas haji tahun 1429 bersamaan 2008

di tempat yang sama dan dalam waktu yang sama juga. gambar no2

gambar no3